Píšeme správně Váš nebo váš? – PRAVIDLA

Píšete e-mail a přemýšlíte, zda oslovit adresáta ve slově Váš s velkým či malým v? Chcete mu dát najevo, že si ho vážíte, ale zároveň nechcete, aby to působilo lacině? Pak vám poradíme, kdy psát velké a kdy malé písmeno.

Vše záleží na vztazích

V prvé řadě je dobré si uvědomit, že velká písmena se používají podle toho, jaký vztah máme k adresátovi. Nikoliv podle toho, jaký druh psaní píšeme a jak ho posíláme. Podle velkého písmena totiž adresát pozná, jak moc si ho vážíme. Když někomu tykáme, nemusíme mu také automaticky psát místo Ty, ty s malým t.

Velké VVáš

Jestliže se rozhodnete napsat velké písmeno v oslovení, vyjadřujete tím úctu k adresátovi. Nikdy neuděláte chybu, pokud velké V napíšete do oficiálního psaní v úřední komunikaci. Velké V se píše v případě, že oslovujete více osob i jednu konkrétní. Aby se nám to lépe pamatovalo, ukážeme si pár příkladů:

Chtěli bychom Vás požádat o svolení k návštěvě. Bude to možné?
Rádi bychom Vás pozvali na společné setkání, které se bude konat příští neděli.
Vážený pane, potřebujeme Váš dům zahrnout do výběru.
Vážení kolegové, všem bych Vám chtěl popřát pěkné svátky.

Malé vváš

Když se rozhodnete pro malé písmeno, budete psát patrně osobě, která vám je bližší. Znáte ji pár let či celý život. Jsou to například rodiče, babička a děda nebo kamarádi z dětství a spolužáci.

Vždy se jedná o neformální komunikaci, která je spíše uvolněná a přátelská. Pokud však chcete, aby mělo psaní nějakou vážnost a bylo spíše formální, můžete i v tomto případě napsat velké písmeno.

Ahoj kamarádi, chceme vás pozvat na oslavu narozenin, která bude v pátek.
Zdravím, je váš pozemek stále k prodeji? Děkuji za zprávu.
Dobrý den, Miroslave, vaše větve zasahují za můj plot. Můžete s nimi něco udělat?

Takže si to shrňme:

  • Píšete-li formální psaní a chcete vyjádřit úctu k adresátovi, napište velké písmeno.
  • Píšete-li přátelský vzkaz a chcete stejně vyjádřiv úctu, napište velké písmeno.
  • Píšete-li přátelský vzkaz kamarádům a nejedná se o nic vážného, pište oslovení s malým písmenem.

A pak jedna rada pro marketéry

Pohybujete se v prostředí marketingu a řešíte často dilema, zda potenciální zákazníky oslovit velkým či malým písmenem? Máme pro vás radu, pište všude malé písmeno. Oslovujete totiž větší okruh čtenářů, které neznáte a zároveň nechcete, aby obsah působil vlezle.

Bolí vás často hlava? Nabízíme léky s rychlým účinkem.
Máme pro vás jedinečnou nabídku voucherů na zájezdy.

Ať už používáte jakékoliv písmeno, používejte ho od začátku až do konce jednoho psaní, aby text zůstal konzistentní.

Autor/ka: Bc. Barbora Mikysková
Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český
Pošli tento příspěvek svému blízkému